Friday, September 27, 2013

Kiwano in saramura


Kiwano.
Fruct zemos, jeleu cu gust de pepene, castravete, banana si kiwi, arome amestecate, pazite intr-o coaja verde marmorata, aricita, neprietenoasa.

Semanat in luna Martie, din semintele unui fruct de supermarket si apoi plantat langa tufele de mur si zmeur, a fost vrednic si a tesut metri intregi de tulpina verde, cu flori galbene si carcei. Nici acum nu s-a oprit, rodeste si coace fructele buzdugan. Le odihneste jos, pe sol, ca sunt grele si numeroase.
Isi gaseste singur locul potrivit in gradina, unde nu-i place nu rodeste: la soare nu, langa gard golas nu, ii place langa tufele mari, sa se catere printre lastari si sa-si ascunda florile galbene.
Var bun cu castravetele si pepenele, Cucumis metuliferus, sau castravetele african (originar din sud vestul Africii) este usor de cultivat, doar sa-i potrivesti un loc in gradina ta.
Si pentru ca este toamna, am strans toti castravetii: albi, kiwano, galbeni lamaie si cornison si i-am afundat in zeama sarata, murata. Am pus si dovlecel, varza mica de Bruxelles, physalis peruvian, morcovi, struguri si arome. 
Clocotita, fierbinte  si sarata, am umplut borcanele  asortate cu "zeama toamna-n saramura"
Am pus si reteta, nu da gres, si e gustoasa: muratura mura-n gura !























Mirelun

12 comments:

  1. Da ce bine arata muraturile tale ca deja imi ploua in gura :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ploua, ploua si la mine, am desfacut primul borcan...;))

      Delete
  2. Reteta este din Silvia Jurcovan? Asa am pus si eu castraveti dar numai de pofta pentru mine intr-un borcan micut, ceilalti mananca castraveti in otet. Interesant fruct! La o prima privire, in ceasca am crezut ca ai tomatillos.
    Un weekend placut Mirela!

    ReplyDelete
  3. Silvia Jurcovan , desigur! Reteta merge la fructe murate cu legume.
    In ceasca este physalis peruviana, le da o aroma placuta:)
    Numai bine Aurelia, ne auzim!!

    ReplyDelete
  4. tulai doamne...
    n-am vazut, n-am auzit!
    sigur nu sunt pe blogul "balaur de gradina"??? :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))))
      Greiere Vasile,
      nu se aude bine, dar ce zici ?!!

      Delete
  5. Parca sunt extraterestri,daca stai sa te gandesti intr-un fel sunt extraterestri in gradinile noastre obisnuite doar cu castraveciori tip cornison,iar tu ai mai multi extraterestri si verzi cu ochi negrii si galbejiti si cred ca au iesit niste muraturi o nebunie.
    Ploua afara,dar ploua si la mine in gura de pofta,eu inca nu am pus muraturi intregi,am facut doar salate.
    Numai bine!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fructele lor se formeaza si se coc aproape toate odata si nu am stiut cum sa le pastrez. Asa ca am ales sa le combin cu alte fructe exotice, in zeama sarata. Sunt bune si gustoase astfel pregatite, iar phisalysul le imprumuta o aroma deosebita. Am mai mancat in Brasov o combinatie gustoasa de fructe murate cu ciuperci si alte bunataturi.
      Multumim Mihaela!

      Delete
  6. Castraveti, care va sa zica acesti kiwano :). Eu nu i-am remarcat nici in magazine, dar la tine in borcan imi place cum arata, mai ales in combinatie cu morcovul mov. De cultivat morcovi, m-am lasat de mult in gradina, dar parca as mai incerca o data, doar de dragul cultivarii unor multicolori :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. :))
      Castraveti cand au coaja verde, dar cand coaja devine galben aurie au un gust de fruct aromat , acrisor. Intre Kiwi si banana. Mie mi-au placut , am sa ii incerc si anul viitor .
      Morcovii purpurii au fost o surpriza, aproape uitasem ca i-am plantat. ce simpatici sunt!!

      Delete
  7. Hehehe, arici in saramura, cum ne distram noi, data viitoare sa incerci sa pui si niscaiva frunza de craite. Sa vezi aroma!!!
    Lunooooo, mi-e dor de varaaaaaaaa!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. numai uit gustul piureului cu frunze de craite. si casa albastra cu perdele inflorate:)
      uff , da' mie !!

      Delete